دانستنی های بیمه شخص ثالث
دو شنبه, 21 تیر 1400 بیمه شخص ثالث

دانستنی های بیمه شخص ثالث

دانستنی های ضروری بیمه شخص ثالث

در خصوص بیمه نامه شخص ثالث (اجباری) که بر اساس قانون کلیه دارندگان وسیله نقلیه یا مالکین باید این بیمه نامه را خریداری نمایند. پوشش های بدنی مطابق با دیه ماه حرام در ابتدای هر سال اعلام می شود و خسارات مالی که 2.5 درصد تعهدات بدنی بیمه نامه است و در سال جاری حداقل تعهد مالی 16 میلیون تومان است. تعهد حوادث راننده نیز در حالتی که اتفاقی برای راننده مقصر رخ دهد تحت پوشش است.

 

مدارک لازم برای بیمه نامه شخص ثالث

مدارک لازم برای خرید بیمه نامه، کارت گواهی نامه، بیمه نامه سال قبل و کارت ماشین است. پیشنهاد می کنیم به هنگام خرید بیمه نامه تعهد مالی را مازاد بر 16 میلیون خریداری کنید. زیرا در صورتی که خسارات وارده بیشتر از مبلغ حداقل که در بیمه نامه ذکر شده است باشد، شرکت بیمه گر خسارت را پرداخت خواهد کرد.

 

برای خرید بیمه شخص ثالث چه مبلغی را برای تعهد شرکت بیمه انتخاب کنیم؟

یکی از مشکلات بیمه گذاران در زمان خرید بیمه نامه، انتخاب حداقل تعهدات است، که در پی آن می توانند حق بیمه کمتری پرداخت نمایند. در حالی که این انتخاب در زمان بروز خسارت، به دلیل پایین بودن سقف تعهد مالی ممکن است مشکلاتی ایجاد نماید. این موضوع به جهتی اهمیت دارد که ممکن است خسارت وارده بیش از مبلغ ذکر شده در تعهد نامه باشد که در این صورت شرکت بیمه تعهدی برای پرداخت خسارت، بیشتر از مبلغ درج شده در بیمه نامه ندارد.

حداقل تعهد تمامی شرکت های بیمه گر مطابق قانون، 2.5 درصد در خصوص تعهد بدنی می باشد که این میزان برابر با 16 میلیون است. خرید مازاد بر آن به صورت اختیاری است و بیمه گذاران می توانند با توجه به اطلاعاتی که در بیمه نامه خود وارد می کنند، سقف تعهدات دریافتی از شرکت بیمه را افزایش دهند. در صورتی که خسارت وارده بالاتر از میزان تعهد ثبت شده در بیمه نامه باشد، مابقی مبلغ مورد نیاز برای جبران خسارت، در تعهد خود راننده خواهد بود.

 

انتقال تخفیف بیمه نامه شخص ثالث چگونه انجام می شود؟

بر اساس تبصره ماده 6 قانون بیمه شخص ثالث، فروشنده (انتقال دهنده) می تواند تخفیفات عدم خسارات را حفظ کرده و آن را به خودرو جدید که در مالکیت خود شخص، همسر و یا فرزاندانش است منتقل کند. در صورتی که فردی از بیمه نامه دارای تخفیف بهره مند شده باشد می تواند برای حفظ آن تخفیفات اقدام نماید.

این قانون در سال 97 به تصویب رسیده است. لازم است بدانید این تخفیف قابل انتقال به خریدار نیست و تنها برای مالک حفظ می شود. همچنین این تخفیفات تنها برای خودرو های مشابه با یکدیگر قابل انتقال است. توجه داشته باشید در بیمه نامه شخص ثالث کلیه اطلاعات باید بر اساس مشخصات مندرج در کارت ماشین شخص، در بیمه نامه شخص ثالث وارد شود.

 

آیا تخفیفات بیمه شخص ثالث از وانت به کامیون قابل انتقال است؟

بله، به دلیل اینکه وانت هم در گروه بارکش ها قرار می گیرد، انتقال بیمه نامه شخص ثالث از وانت به کامیون امکان پذیر است. در این دسته بندی انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث سواری به سواری و همچنین انتقال بارکش به بارکش امکان پذیر است.

 

چرا در میان نرخ های اعلام شده توسط بیمه مرکزی و استارتاپ ها اختلاف وجود دارد؟

همان طور که می دانید اعمال تخفیف، بیش از میزانی که در آیین نامه تعیین شده است تخلف محسوب می شود و لازم است در صورت مشاهده چنین تخلفاتی به سامانه رسیدگی به شکایات اطلاع داده شود. حداقل قیمت بیمه خودرو در ابتدای هر سال از طریق بیمه مرکزی به سایر شرکت های بیمه اعلام می شود، بر اساس همین اعلامیه حق بیمه تمامی شرکت ها باید یکسان باشد.

 

اگر مالک و بیمه گذار یکی نباشد و تعویض پلاک انجام نشده باشد بیمه نامه به نام مالک صادر می شود یا بیمه گذار؟

در زمان صدور بیمه نامه دو آیتم وجود دارد یکی مالک که در سیستم معرفی می شود و دیگری بیمه گذار، که حق بیمه را پرداخت می کند. این دو از یکدیگر جدا بوده و در زمان مراجعه مالک و بیمه گذار اسامی آن ها به صورت مجزا از یکدیگر ثبت می شود.  

 

قبل از اتمام اعتبار بیمه نامه قبلی، امکان انتقال تخفیفات به خودرو دیگری برای همان بیمه گذار وجود دارد؟

بله، در صورتی که انتقال مالکیت انجام شده باشد امکان انتقال تخفیف به یک خودرو دیگر وجود دارد.

 

آیا الحاقیه تغییر پلاک در طول مدت باعث صفر شدن تخفیفات میشه؟

اگر بیمه نامه دارای تخفیف باشد و در زمان اعتبار بیمه نامه پلاک تغییر کند، یعنی انتقال مالکیت در زمان اعتبار بیمه نامه انجام شده باشد، در زمان تمدید بیمه نامه تخفیف حذف خواهد شد.

 

در صورتی که بیمه نامه قبل از این اطلاعیه صادر شده باشد تخفیفات چگونه اعمال خواهد شد؟

بیمه نامه بر اساس سوابقی که برای آن وجود دارد تمدید خواهد شد و در زمانی که سیستم های صدور شرکت بیمه، به سامانه سنهاب بیمه مرکزی متصل شوند، سوابق بر اساس تاریخ مالکیت اصلاح خواهد شد. این فرآیند زمانی انجام می شود که انتقال مالکیت بعد از سال 97 انجام شده باشد. همچنین در صورتی که مربوط به قبل ازسال 97 باشد تخفیف به خریدار جدید انتقال پیدا می کند.

 

هزینه صدور الحاقیه بر عهده چه کسی می باشد؟

صدور الحاقیه هزینه ای ندارد.

 

آیا کلیه تخفیفات در صورتی که پلاک به نام بیمه گذار نباشد قابل انتقال است؟

خیر. تخفیفات تنها به شخصی که پلاک به نام او ثبت شده باشد تعلق می گیرد. کلیه تخفیفات تنها برای مالک خودرو لحاظ می شود.

 

آیا تنها ملاک دریافت تخفیف، سند خودرو است یا کارت خودرو و برگه ثبت نیز قابل استفاده است؟

از آنجایی که اطلاعات مورد نیاز برای ثبت بیمه نامه در کارت خودرو ثبت شده است برای انتقال تخفیفات، کارت خودرو یا شناسنامه مالکیت لازم است.

 

برای تحت پوشش قرار گرفتن حوادث راننده صدور الحاقیه لازم است؟

برای حوادث راننده، فرد می تواند با درخواست صدور الحاقیه تعهدات بیمه نامه را مطابق با تعهدات سال جدید افزایش دهد.

 

اگر گواهی حذف تخفیفات توسط صاحب قبلی صادر نشده باشد امکان استفاده از تخفیفات برای صاحب جدید وجود دارد؟

خیر. زمان تمدید بیمه نامه در صورتی که پلاک خودرو تعویض شده باشد تخفیف به خریدار منتقل نمی شود.

 

در صورتی که در سال گذشته تعویض پلاک انجام شده باشد، همچنین الحاقیه پلاک جدید نیز ثبت شده شود و در سال جدید قصد تمدید بیمه نامه را داشته باشد آیا تخفیفات باقی می ماند؟

خیر، پلاک مندرج در بیمه نامه ملاک انتقال تخفیف قرار می گیرد. الحاقیه تغییر پلاک دلیلی بر انتقال تخفیف عدم خسارت نیست.

 

بیمه نامه و خسارتی که متعلق به مالک قبلی است تمدید آن توسط مالک جدید به چه صورت انجام می شود؟

در صورتی که تاریخ حادثه قبل از مالکیت باشد جریمه خسارت بر عهده مالک قبلی است که به دنبال آن برای سوابق جدید، جریمه آن صفر می شود و جریمه خسارت تعلق نمی گیرد. در صورتی که تاریخ حادثه بعد از انتقال مالکیت باشد، سوابق برای خریدار یا مالک جدید ثبت می شود.

 

سقف تعهدات خودرو در مقابل اشخاص خارج از خودرو به چه شکل است؟

این مورد بر اساس تعهدات بدنی که در ابتدای هر سال از طرف قوه قضائیه اعلام می شود قابل ارائه است. به جهت تعهدات بدنی در این مورد سقفی وجود نداردف همچنین این میزان تعهد برای افراد داخل خودرو و خارج از خودرو یکسان است.

 

در صورتی که ثبت پلاک توسط اپراتور به اشتباه صورت گرفته باشد آیا در طی سال نیاز به صدور الحاقیه دارد؟

در صورتی که واحد صدور در زمان تمدید بیمه نامه اطلاعات صدور را بر اساس پلاک جدید ثبت نکرده باشد لازم است سوابق مورد بررسی قرار گیرد. در صورتی که تمدید بیمه نامه به هنگام تعویض پلاک بعد از ابلاغ آیین نامه باشد، اولین تمدید بعد از تاریخ برج 10 سال 97 باشد، بر اساس سوابق پلاک جدید در تخفیفات محاسبه می شود. در صورتی که اولین تمدید بیمه نامه بعد از تعویض پلاک قبل از ابلاغ آیین نامه باشد تخفیفات به خریدار جدید منتقل شده و تعویض پلاک نیز انجام خواهد شد.

 

در بیمه نامه شخص ثالث موتور سیکلت چند نفر می توانند تحت پوشش قرار بگیرند؟

برای صدور این بیمه نامه مطابق اطلاعات درج شده در کارت موتور سیکلت اقدام می شود که تعداد نفرات در آن ذکر شده است.

 

در صورتی که الحاقیه برای حوادث راننده صادر نشده باشد خسارتی پرداخت نمی شود؟

حوادث راننده مطابق پوششی که در بیمه نامه ثبت شده است پرداخت می شود. در صورتی که راننده تمایل داشته باشد مبلغ بر اساس نرخ روز واریز شود می تواند با مراجعه به واحد صدور، الحاقیه مورد نظر خود را درخواست نماید.

 

سابقه بیمه نامه در افزایش نرخ آن تاثیرگذار است؟

بله ، در صورتی که در خسارت وارده بدنی، مالی و یا از حوادث راننده استفاده شده باشد افزایش حق بیمه وجود دارد که اگر شامل تخفیف شده باشد، از میزان تخفیف عدم خسارت کاهش پیدا می کند، در صورتی که تخفیف نداشته باشد نیز اضافه نرخ در بیمه نامه محاسبه و اعمال می شود. برای مثال می توان گفت در صورتی که اگر یک خسارت بدنی باشد، 30 واحد از تخفیف کاهش پیدا می کند.

 

سابقه خسارت متعلق به مالک جدید است یا مالک قدیم؟

متعلق به صاحب پلاک مندرج در بیمه نامه است.